Hur kan vi hjälpa dig?
I vår FAQ hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Här finns också information om alla våra tjänster och produkter.
Hittar du inte vad du söker? Kontakta oss
Vanliga frågor och svar
-
Var beställer jag ID06-kort?
Du beställer våra ID06-kort genom våra kortpartners.
-
Vad kostar det att vara ansluten till ID06?
ID06 fakturerar årsavgiften för anslutningen till ID06 en gång per år och priset baseras på antal ID06-kort ett företag har enligt tabell nedan. Kortavgiften om 80 kr faktureras en gång per kort och år.
Detta innebär att om du beställer ett ID06-kort gäller bindningstiden i 12 månader. Vill du avsluta ett ID06-kort under pågående period upphör avgiften för det kortet först vid nästa periodstart(efter 12 mån). Det är därför inte möjligt att få återbetalning för ett kort som avslutats innan bindningstiden löpt ut.
Antal kort Pris per år/företag 0-10 500 kr 11-50 1000 kr 51-100 2000 kr 101-250 3000 kr 251-1 000 5000 kr 1 000+ 10 000 kr Samtliga priser är exklusive moms. 25% moms tillkommer.
Enmansföretagare med ett kort betalar 500 kr/år där kortavgiften ingår i årsavgiften för anslutningen till ID06-systemet.
-
Behörighet att ladda ner fakturor
Med behörigheten företagsadministratör kan rollen “fakturaadministratör” tilldelas sig själv. Ge också den behörigheten till den på ert bolag som hanterar fakturor.
Följ stegen nedan för att lägga upp rollen fakturaadministratör.1. Logga in på ditt konto i ID06-portalen.
2. Klicka på företagsnamnet och välj användarhantering i rullgardinsmenyn.
3. Klicka på den person som ska ha tillgång till fakturainformation. Har personen ingen användare ännu så tryck på Lägg till användare och fyll i personens e-postadress.
4. Markera därefter kryssrutan Fakturaadministratör och klicka på spara.
5. Ett mejl från ID06 har nu skickats till e-postadressen till den som har tilldelats behörigheten.
6. Klicka på Till tjänsten och logga in/skapa konto.
7. Valet Fakturor har nu dykt upp i rullgardinsmenyn.
8. Klicka på Fakturor i rullgardinsmenyn och välj vilken faktura ni vill ladda ner.
Vid fliken fakturor ser du en sammanställning över fakturorna som visar:
- Fakturanummer
- Fakturadatum och förfallodatum
- Status för fakturan
- Belopp och kvarstående belopp
- Möjlighet till att hämta PDF-faktura
- Fakturaspecifikationen kopplat till den specifika fakturan
-
Varför fungerar inte mitt nya kort på arbetsplatsen?
Du kan alltid kontrollera om kortet är aktivt på ID06 kortkontroll här.
Är kortet ej aktivt så kan ni logga in och aktivera det här.
Vi rekommenderar att ni gör detta via en dator, då det är vanligt att man får felmeddelande när man gör det via mobil eller surfplatta.
Om kortet är aktivt så ta kontakt med applikationsleverantören, företaget som personalliggaren kommer ifrån.
Om de inte finner några fel behöver kortbeställaren i företaget ta kontakt med kortleverantören.
Är det ett fysiskt problem med kortet kontakta er kortleverantör.
-
Hur avslutar/ inaktiverar jag ett ID06-kort?
För att avsluta ett ID06-kort:
- En kortadministratör behöver logga in på företagskontot i ID06-systemet.
- Tryck därefter på företagsnamnet uppe i menyn till höger på sidan.
- Välj ”Administrera ID06-kort”.
- Nu ska ni kunna se samtliga ID06-kort. Välj rätt kortinnehavare för att sedan välja ”Åtgärd” där ni får möjlighet att avsluta eller inaktivera ID06-kortet.
Ett “Avslutat” ID06-kort går inte att återaktivera och det är ej möjligt att få återbetalning på ett avslutat ID06-kort.
Ett “Inaktiverat” ID06-kort som inte används för tillfället, går att enkelt återaktivera igen. Ett “Inaktiverat” ID06-kort har samma kostnad som ett aktivt (80 kr/st per år).
-
Har ni fått en faktura från ID06?
ID06 ansvarar för ID06-systemet och alla anslutna företag och organisationer betalar en årsavgift samt en kortavgift till ID06.
Tillverkning av ID06-kort betalas till kortleverantören ni valt. Korttillverkarnas priser finner ni på respektives hemsida där även anslutningsavgifter kan tillkomma.
-
Vem ska beställa mitt kort?
Arbetsgivaren på ditt företag är ansvarig för att beställa de anställdas ID06-kort.
-
Hur ändrar jag fakturasätt i ID06 Portalen?
Du som har administratörsrollen till ert företagskonto kan ändra fakturasätt.
Du kan antingen välja e-faktura eller faktura via e-post (bifogad PDF). Väljer du e-faktura krävs ett äkta GLN-nummer enligt standard. Väljer du istället faktura via e-post måste rätt angiven e-postadress anges, förslagsvis en som inte ändras över tid eller är knuten till en specifik individs e-postadress. Exempelvis faktura@företagsnamn.se.
Följ stegen enligt nedan.
1. Logga först in i ID06 Portalen
2. Välj ert företagsnamn i övre högra hörnet
3. Välj till sist faktureringsinformation
-
Hur kan jag ändra mina uppgifter på mitt ID06-konto?
- Logga in på https://portal.id06.se
- Klicka på ditt namn uppe till höger och välj Användarinformation
- Ändra telefonnr, epostadress och/eller lösenord
Om du har bytt namn behöver systemet ha en ny validering. Det kan ske genom att du loggar in med BankID när det är uppdaterat eller genom ny id-skanning.
-
Hur lång leveranstid är det för ett kort?
Om du vill veta leveranstid för ID06-kort så måste du kontakta det kortbolag som du har beställt ditt kort från. Du hittar alla våra kortpartners här.
Kontakta oss
Hittar du inte svaret på din fråga? Självklart kan du vända dig till oss för hjälp. Du kan alltid skicka ett meddelande till oss så svarar vi så snabbt vi kan.
ID06 Portalen
För dig som är ansluten till ID06 finns det mer information i Portalen relaterat till ert konto. Där hittar du även ert fakturaunderlag i Fakturawebben.