Hur kan vi hjälpa dig?

ID06 Kort

  • Hur kan jag ändra mina uppgifter på mitt ID06-konto?
    1. Logga in på https://portal.id06.se
    2. Klicka på ditt namn uppe till höger och välj Användarinformation
    3. Ändra telefonnr, epostadress och/eller lösenord

    Om du har bytt namn behöver systemet ha en ny validering. Det kan ske genom att du loggar in med BankID när det är uppdaterat eller genom ny id-skanning.

  • Hur ändrar jag mailadressen?
    Om du råkade skriva fel e-postadress när du registrerade ditt konto i Portalen så kan du gå in och ändra den.
    Om du har råkat skriva en felaktig e-postadress och därmed inte kan bekräfta den så kommer du att få en möjlighet att ändra denna när du loggar in med BankID. Efter inloggning kommer du att få en uppmaning att bekräfta din e-post men det finns även en länk för att kunna redigera din personliga information. Där kan du skriva in den rätta e-postadressen. Efter bytet kommer du att få e-post med en ny bekräftelselänk.
    Om du har bekräftat din e-postadress men vill ändra den så kommer du åt din personliga information genom att logga in i Portalen och klicka på ditt namn i övre högra hörnet.
  • Varför fungerar inte mitt nya kort på arbetsplatsen?

    När du har fått ditt nya kort behöver du aktivera det innan du kan använda det. Se instruktion här: https://id06.se/aktivera-id06-kort/

Beställa kort

  • Vad kostar det att vara ansluten till ID06?

    ID06 fakturerar årsavgiften för anslutningen till ID06 en gång per år och priset baseras på antal ID06-kort ett företag har enligt tabell nedan. Kortavgiften om 80 kr faktureras en gång per kort och år.

    Detta innebär att om du beställer ett ID06-kort gäller bindningstiden i 12 månader. Vill du avsluta ett ID06-kort under pågående period upphör avgiften för det kortet först vid nästa periodstart(efter 12 mån). Det är därför inte möjligt att få återbetalning för ett kort som avslutats innan bindningstiden löpt ut.

     
    Antal kort Pris per år/företag
       
    0-10 500 kr
    11-50 1000 kr
    51-100 2000 kr
    101-250 3000 kr
    251-1 000 5000 kr
    1 000+ 10 000 kr

    Samtliga priser är exklusive moms. 25% moms tillkommer.

    Enmansföretagare med ett kort betalar 500 kr/år där kortavgiften ingår i årsavgiften för anslutningen till ID06-systemet.

  • Hur ska ett foto vara för att bli godkänt?

    Fotografiet som ska användas till ID06-kort ska vara av god kvalitet. För detta ska följande anvisningar följas:

    • Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
    • Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
    • Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
    • Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillerna. Reflektioner får inte synas i glasögonen.
    • Individen får inte ha mörka eller färgade glasögon.
    • Individen får inte ha någon huvudbonad eller liknande.
    • Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus utan skuggor.
    • Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
    • Både svartvita foton och färgfoton är godkända.
  • Får ett företag beställa ID06-kort till vem som helst?

    Nej, företag får endast beställa ID06-kort till personer som har en anställning i deras företag och som företaget då följaktligen till Skatteverket betalar löneskatt och erfordrade arbetsgivaravgifter för.

  • Vem ska beställa mitt kort?

    Arbetsgivaren på ditt företag är ansvarig för att beställa de anställdas ID06-kort.

  • Hur lång leveranstid är det för ett kort?

    Om du vill veta leveranstid för ID06-kort så måste du kontakta det kortbolag som du har beställt ditt kort från. Du hittar alla våra kortpartners här.

  • Var beställer jag ID06-kort?

    Du beställer våra ID06-kort genom våra kortpartners.

Godkänna kort

  • Varför fungerar inte BankID för ungdomar?

    BankID för ungdomar har ibland spärr för olika tjänster, det är dock enkelt att öppna upp ett BankID även för annan användning och är något förälder till ungdomarna kan göra via sin bank.
    Om man inte vill tillåta detta gäller skanning av pass (eller nationellt ID).

  • Varför går min ID skanning/validering inte igenom fastän jag har en kortbeställning inlagd?

    När du gör en kortbeställning ska du använda de personuppgifter som finns på det Pass/Nationella ID som ska användas för att ID valideringen med skanner ska fungera.

  • Jag får inte mailet för att bekräfta epostadress

    Om inte mailet kommer fram så börja med att titta i skräppostmappen. Har det inte fastnat där och har möjlighet så prova att byta mailadress i Portalen.

    Fungerar inte ovanstående så kontakta oss.

  • Kortbeställning matchar inte personuppgifter

    När du skapar ditt konto hos ID06 så hämtas dina personuppgifter elektroniskt från ditt BankID eller ditt Pass beroende på hur du har valt att verifiera ditt konto. När beställningen av ditt kort görs så måste alla personuppgifter i beställningen stämma överens med hur dina personuppgifter ser ut i ditt BankID/Pass.

     

    Sökord: Namn
  • Jag kan inte logga in med BankID på telefonen

    På vissa telefoner är det problem att logga in med i Portalen med BankID.

    Ibland kan det bero på vilken webbläsare man väljer i telefonen, och då går det att pröva en annan, men för de flesta så rekommenderar vi att använda dator istället.

  • Hur godkänner jag mitt kort om jag inte har BankID?

    Om du inte har BankID så finns två alternativ:

    • Skanna ditt pass eller ID-kort – Gå till vår karta med skanningsstationer här för att läsa mer. Där finns även en lista med vilka id-handlingar som vi godkänner.
    • Vi godkänner även ett antal andra elektroniska ID via Dokobit:
      • Country Type of eID
        Sweden BankID
        Denmark NEM ID
        Estonia Mobil-ID / Smart-ID / National ID cards
        Latvia Smart-ID / National ID cards
        Lithuania Mobil-ID / Smart-ID / National ID cards
  • Hur aktiverar jag mitt ID06 kort?

    För att aktivera ditt kort så klicka på länken här och  logga in på det personliga kontot.
    Har du skapat det personliga kontot med eID så aktiverar du kortet genom att identifiera dig med eID.
    Har du skapat det personliga kontot genom passkanning så identifierar du dig med sms-kod som genereras när du loggar in.

Spärra kort/ Avsluta kort

  • Hur avslutar/ spärrar jag ett ID06-kort?

    För att avsluta ett ID06-kort:

    1. En kortadministratör behöver logga in på företagskontot i ID06-systemet.
    2. Tryck därefter på företagsnamnet uppe i menyn till höger på sidan.
    3. Välj ”Hantering över kort”.
    4. Nu ska ni kunna se samtliga ID06-kort. Välj rätt kortinnehavare för att sedan välja ”Åtgärd” där ni får möjlighet att avsluta eller suspendera ID06-kortet.

    Ett avslutat ID06-kort går inte att återaktivera och det är ej möjligt att få återbetalning på ett avslutat ID06-kort.

    Ett spärrat (suspenderat) ID06-kort som inte används för tillfället, går att enkelt återaktivera igen. Ett spärrat(suspenderat) ID06-kort har samma kostnad som ett aktivt (80 kr/st per år).

  • Jag har tappat mitt ID06-kort. Vad gör jag?

    Kontakta din ID06-administratör på ditt företag och be att kortet spärras och att ett nytt beställs.

Övriga kortfrågor

  • Hur hittar jag min PIN-kod till kortet?

    För att få tag på pinkoden, gör följande steg:

    1. Gå till Portalen och logga in.
    2. Klicka på ”Mina kort”
    3. Om sidan ber er logga in igen, repetera inloggning.
    4. Klicka på ”Visa alla kort och kortordrar”
    5. Klicka på kortet som är aktivt.
    6. Klicka sedan på ”Visa Pinkod”
  • Kan eleven använda sitt elevID06-kort när personen sommarjobbar på mitt företag?

    Nej, elevID06-kortet ska endast användas när personen praktiserar under skoltiden. Ska personen arbeta under lov ska du som arbetsgivare beställa ett ID06-kort till personen.

  • Vad gör jag om mitt kort inte fungerar?

    Om kortet verkar trasigt så kontakta det kortföretag som tillverkat ditt kort.

  • Vad händer när jag avslutar min anställning?

    Då ska ID06-kortet lämnas tillbaka till arbetsgivaren, som avslutar det i ID06-portalen.

  • Var kan jag skanna pass och id-kort?

    Här finns både information om skanning och en lista/karta med våra skanningspartners.

  • Mitt ID06-kort fungerar inte

    Ett vanligt fel är att kortet inte är aktiverat. Det gör ni i Portalen här.

    Om det är inaktiverat så kan ni se det genom att logga in i Portalen och kontrollera status på kortet.

    Är det ett fysiskt problem med kortet så hör av er till er kortleverantör.

  • Hur vet jag om jag har det nya kortet?

    Man kan bland annat se det på den LOA2-märkningen som finns i det högra översta hörnet på det nya kortet. En annan tydlig skillnad är fotografiet, på det nya ID06-kortet är fotografiet svartvitt medan det på det gamla ID06-kortet är fotografiet i färg.

    Sedan 2020-01-21 är alla aktiva kort enligt den nya standarden. Då avslutades alla som var enligt den gamla.

  • Om det ansökts om SINK för en viss tidsperiod och Skatteverket sen tagit beslut, måste det skickas en ny ansökan om SINK till Skatteverket vid beställning av ett nytt ID06 kort?

    När ansökan om SINK är godkänd av Skatteverket så tilldelas också personen ett samordningsnummer. Det räcker med att ange det samordningsnumret vid beställning av ett nytt ID06 kort.