Hur kan vi hjälpa dig?

Hantera företag

  • Jag har blivit inbjuden att hantera tjänsterna, men får upp att mitt personnummer redan finns registrerat?

    Kommer det upp att ”det här personnumret finns redan” så betyder det att ni har ett konto i ID06 Portalen, men som är kopplad till en annan mailadress.

    Då kan ni byta mailadress på ert personliga konto. Gå först till ID06 Portalen.

    Logga sedan in med BankID. Klicka på ert namn i det övre högra hörnet.

    Välj sedan ”användarinformation” och där kan ni byta mailadress.

  • Jag kan inte logga in, jag får en ”vit ruta” eller BankID startar inte?

    Det är vanligt att man får en vit ruta/BankID startar inte när man försöker logga in på vår hemsida via en mobiltelefon.

    Vi rekommenderar att man gör det via en annan enhet, exempelvis dator, surfplatta eller en annan mobiltelefon så man kan välja BankID på annan enhet.

Anslut företag

  • Hur loggar jag in med engångskod?

    Logga in med engångskods såhär:

    1. Gå till ID06 Portal och välj ”Logga in med mobil engångskod”
    2. Fyll i uppgifter såsom e-post och lösenord (som angavs när ditt ID06 konto skapades)

    Ett sms skickas till det mobiltelefonnummer användarkontot är kopplat till

    1. Fyll i koden som kommer via sms
    2. Du är nu inloggad

  • Vilka länder kan ansluta till ID06?
    Afghanistan
    Albanien
    Algeriet
    Argentina
    Australien
    Azerbajdzjan
    Belgien
    Bosnien och Hercegovina
    Brasilien
    Bulgarien
    Chile
    Colombia
    Costa Rica
    Cypern
    Danmark
    Dominikanska republiken
    Ecuador
    Egypten
    Elfenbenskusten
    Eritrea
    Estland
    Etiopien
    Filippinerna
    Finland
    Frankrike
    Förenade Arabemiraten
    Georgien
    Ghana
    Grekland
    Guatemala
    Indien
    Irak
    Irland
    Iran
    Island
    Israel
    Italien
    Japan
    Jemen
    Jordanien
    Kamerun
    Kanada
    Kazakstan
    Kina
    Kirgizistan
    Korea
    Kroatien
    Kuwait
    Lettland
    Libanon
    Litauen
    Luxemburg
    Malaysia
    Marocko
    Mexico
    Moldavien
    Mongoliet
    Montenegro
    Nederländerna
    Nigeria
    Nord Makedonien
    Norge
    Nya Zeeland
    Pakistan
    Panama
    Paraguay
    Peru
    Polen
    Portugal
    Rumänien
    Rwanda
    Ryssland
    Schweiz
    Serbien
    Singapore
    Slovakien
    Slovenien
    Spanien
    Storbritannien
    Sverige
    Sydafrika
    Syrien
    Taiwan
    Thailand
    Tjeckien
    Turkiet
    Tyskland
    Ukraina
    Ungern
    Uruguay
    USA
    Uzbekistan
    Venezuela
    Vietnam
    Vitryssland
    Österrike
  • Vad kostar ett ID06-kort och att vara ansluten till ID06?

    Ni hittar kostnaderna för ID06 kort och ID06 Anslutning här.

  • Hur ansluter jag en kommun/ annan organisation till ID06?

    Om du behöver ansluta en kommun eller annan organisation till ID06 så behöver du kontakta oss.

    Anledningen till det är att en kommun/annan organsiation ej har en angiven firmatecknare och då går det inte att ansluta automatiskt. Det krävs att en firmatecknare över organisationen godkänner ID06 allmänna bestämmelser och villkor samt signerar avtalet mellan ID06 AB och er organisation.

    För svenska aktiebolag och svenska egenföretagare sker denna kontroll dock automatiskt.

    Kontakta oss och skicka in en anslutningsansökan här

  • Varför hittas inte mitt företag när jag vill ansluta till ID06 systemet?

    Om ett företag inte hittas när ni vill ansluta er kan det bero på att vi saknar företagets basinformation.

    För att få assistans med att registrera ett företag manuellt behöver ID06 få in företagsinformationen manuellt. Fyll i formuläret här med så mycket företagsinformation som möjligt för en snabbare hantering.

  • Vem kan ansluta ett företag till ID06 systemet?

    När ID06 ska söka efter godkända firmatecknare via kreditupplysningsföretag, så går det endast att göra på roller i styrelsen.

    Vi kan därför endast tillåta roller där det är säkerställt att den personen också har en självklar rätt till att teckna firman, som VD, extern VD, ordförande och ledamot i styrelsen när det gäller aktiebolag.

    En suppleant är per automatik inte säkerställd till att ha firmateckningsrätt, om inte företaget gett suppleanten den rätten via en anmälan om det till Bolagsverket.

    I de fall suppleanten har firmateckningsrätt anmäld hos Bolagsverket så godkänner ID06 suppleanten manuellt att få teckna avtalet för anslutning till ID06 systemet. En begäran om att suppleanten ska godkännas i ID06 systemet för att teckna avtalet kan då skickas via manuellkontroll@id06.se

    Den begäran behöver då innehålla företagsnamn, organisationsnummer samt suppleantens namn och personliga e-postadress som behöver vara densamma som suppleanten angett vid registrering av sitt personliga ID06 konto.

  • Hur signerar jag avtalet mellan ID06 och mitt företag?

    För att ett företag ska kunna ansluta sig till ID06 systemet krävs det att en med firmateckningsrätt signerar avtalet mellan företag och ID06 AB. I anslutningsprocessen kontrolleras därför personen som påbörjar registreringen för att se så denne har rätten att teckna avtalet.

    Signeringen sker elektroniskt med ett ID06-godkänt eID eller genom skanning av pass/nationell ID-handling.

Administrera företag

  • Jag har blivit inbjuden att hantera tjänsterna, men får upp att mitt personnummer redan finns registrerat?

    Kommer det upp att ”det här personnumret finns redan” så betyder det att ni har ett konto i ID06 Portalen, men som är kopplad till en annan mailadress.

    Då kan ni byta mailadress på ert personliga konto. Gå först till ID06 Portalen.

    Logga sedan in med BankID. Klicka på ert namn i det övre högra hörnet.

    Välj sedan ”användarinformation” och där kan ni byta mailadress.

  • Hur tar jag bort användare i företagskontot?

    Administratören på företaget loggar in på företagets ID06 konto.

    Klicka på företagsnamnet uppe till höger. Här finner ni sedan alternativ ”användarhantering”. Där listas samtliga användare med behörighet i ert företagskonto.

    Välj rätt användare för att sedan ”Ta bort användare” och spara ändring.

     

  • Hur lägger jag till användare i företagskontot?

    Huvudadministratörer utser vem/vilka som får behörighet i företagskontot.

    Lägg till ny beställare: Huvudadministratör loggar in på sitt konto.

    Klicka på företagsnamnet uppe till höger. Där finns alternativ ”användarhantering” och där bjuds användare in.
    Här kan man också utse andra administratörer som får samma möjligheter att lägga till och ta bort kortbeställare.

    Administratörer- kan ge/ta bort andra behörigheter i företagskontot.
    Användare- kan administrera de egna behörigheterna.

Avsluta företagskonto

  • Hur avslutar jag mitt företagskonto hos ID06?

    Är du inte längre intresserad av att vara ansluten till ID06-systemet måste du själv avsluta anslutningen genom kontakta oss via vårt kontaktformulär.

    Kom ihåg att ange kundnummer och eventuellt fakturanummer om du har någon obetald faktura i ditt mail när du skriver att du vill avsluta anslutningen till ID06.

    Har ni fått en faktura som avser kostnader för kort så skall den kostnaden betalas in då vi fakturerar för de kort som är aktiva i systemet och inte avslutade av er.