Hantera företag
-
Jag har blivit inbjuden att hantera tjänsterna, men får upp att mitt personnummer redan finns registrerat?
Kommer det upp att ”det här personnumret finns redan” så betyder det att ni har ett konto i ID06 Portalen, men som är kopplad till en annan mailadress.
Då kan ni byta mailadress på ert personliga konto. Gå först till ID06 Portalen.
Logga sedan in med BankID. Klicka på ert namn i det övre högra hörnet.
Välj sedan ”användarinformation” och där kan ni byta mailadress.
-
Jag kan inte logga in, jag får en ”vit ruta” eller BankID startar inte?
Det är vanligt att man får en vit ruta/BankID startar inte när man försöker logga in på vår hemsida via en mobiltelefon.
Vi rekommenderar att man gör det via en annan enhet, exempelvis dator, surfplatta eller en annan mobiltelefon så man kan välja BankID på annan enhet.
Anslut företag
-
Hur loggar jag in med engångskod?
Logga in med engångskods såhär:
1. Gå till ID06 Portal och välj ”Logga in med mobil engångskod”
2. Fyll i uppgifter såsom e-post och lösenord (som angavs när ditt ID06 konto skapades)Ett sms skickas till det mobiltelefonnummer användarkontot är kopplat till
1. Fyll i koden som kommer via sms
2. Du är nu inloggad -
Vilka länder kan ansluta till ID06?
Afghanistan
Albanien
Algeriet
Argentina
Australien
Azerbajdzjan
Belgien
Bosnien och Hercegovina
Brasilien
Bulgarien
Chile
Colombia
Costa Rica
Cypern
Danmark
Dominikanska republiken
Ecuador
Egypten
Elfenbenskusten
Eritrea
Estland
Etiopien
Filippinerna
Finland
Frankrike
Förenade Arabemiraten
Georgien
Ghana
Grekland
Guatemala
Indien
Irak
Irland
Iran
Island
Israel
Italien
Japan
Jemen
Jordanien
Kamerun
Kanada
Kazakstan
Kina
Kirgizistan
Korea
Kroatien
KuwaitLettland
Libanon
Litauen
Luxemburg
Malaysia
Marocko
Mexico
Moldavien
Mongoliet
Montenegro
Nederländerna
Nigeria
Nord Makedonien
Norge
Nya Zeeland
Pakistan
Panama
Paraguay
Peru
Polen
Portugal
Rumänien
Rwanda
Ryssland
Schweiz
Serbien
Singapore
Slovakien
Slovenien
Spanien
Storbritannien
Sverige
Sydafrika
Syrien
Taiwan
Thailand
Tjeckien
Turkiet
Tyskland
Ukraina
Ungern
Uruguay
USA
Uzbekistan
Venezuela
Vietnam
Vitryssland
Österrike -
Vad kostar ett ID06-kort och att vara ansluten till ID06?
Ni hittar kostnaderna för ID06 kort och ID06 Anslutning här.
-
Hur ansluter jag en kommun/ annan organisation till ID06?
Om du behöver ansluta en kommun eller annan organisation till ID06 så behöver du kontakta oss.
Anledningen till det är att en kommun/annan organsiation ej har en angiven firmatecknare och då går det inte att ansluta automatiskt. Det krävs att en firmatecknare över organisationen godkänner ID06 allmänna bestämmelser och villkor samt signerar avtalet mellan ID06 AB och er organisation.
För svenska aktiebolag och svenska egenföretagare sker denna kontroll dock automatiskt.
-
Varför hittas inte mitt företag när jag vill ansluta till ID06 systemet?
Om ett företag inte hittas när ni vill ansluta er kan det bero på att vi saknar företagets basinformation.
För att få assistans med att registrera ett företag manuellt behöver ID06 få in företagsinformationen manuellt. Fyll i formuläret här med så mycket företagsinformation som möjligt för en snabbare hantering.
-
Vem kan ansluta ett företag till ID06 systemet?
När ID06 ska söka efter godkända firmatecknare via kreditupplysningsföretag, så går det endast att göra på roller i styrelsen.
Vi kan därför endast tillåta roller där det är säkerställt att den personen också har en självklar rätt till att teckna firman, som VD, extern VD, ordförande och ledamot i styrelsen när det gäller aktiebolag.
En suppleant är per automatik inte säkerställd till att ha firmateckningsrätt, om inte företaget gett suppleanten den rätten via en anmälan om det till Bolagsverket.
I de fall suppleanten har firmateckningsrätt anmäld hos Bolagsverket så godkänner ID06 suppleanten manuellt att få teckna avtalet för anslutning till ID06 systemet. En begäran om att suppleanten ska godkännas i ID06 systemet för att teckna avtalet kan då skickas via manuellkontroll@id06.se
Den begäran behöver då innehålla företagsnamn, organisationsnummer samt suppleantens namn och personliga e-postadress som behöver vara densamma som suppleanten angett vid registrering av sitt personliga ID06 konto.
-
Hur signerar jag avtalet mellan ID06 och mitt företag?
För att ett företag ska kunna ansluta sig till ID06 systemet krävs det att en med firmateckningsrätt signerar avtalet mellan företag och ID06 AB. I anslutningsprocessen kontrolleras därför personen som påbörjar registreringen för att se så denne har rätten att teckna avtalet.
Signeringen sker elektroniskt med ett ID06-godkänt eID eller genom skanning av pass/nationell ID-handling.
Administrera företag
-
Jag har blivit inbjuden att hantera tjänsterna, men får upp att mitt personnummer redan finns registrerat?
Kommer det upp att ”det här personnumret finns redan” så betyder det att ni har ett konto i ID06 Portalen, men som är kopplad till en annan mailadress.
Då kan ni byta mailadress på ert personliga konto. Gå först till ID06 Portalen.
Logga sedan in med BankID. Klicka på ert namn i det övre högra hörnet.
Välj sedan ”användarinformation” och där kan ni byta mailadress.
-
Hur tar jag bort användare i företagskontot?
Administratören på företaget loggar in på företagets ID06 konto.
Klicka på företagsnamnet uppe till höger. Här finner ni sedan alternativ ”användarhantering”. Där listas samtliga användare med behörighet i ert företagskonto.
Välj rätt användare för att sedan ”Ta bort användare” och spara ändring.
-
Hur lägger jag till användare i företagskontot?
Huvudadministratörer utser vem/vilka som får behörighet i företagskontot.
Lägg till ny beställare: Huvudadministratör loggar in på sitt konto.
Klicka på företagsnamnet uppe till höger. Där finns alternativ ”användarhantering” och där bjuds användare in.
Här kan man också utse andra administratörer som får samma möjligheter att lägga till och ta bort kortbeställare.Administratörer- kan ge/ta bort andra behörigheter i företagskontot.
Användare- kan administrera de egna behörigheterna.
Avsluta företagskonto
-
Hur avslutar jag mitt företagskonto hos ID06?
Är du inte längre intresserad av att vara ansluten till ID06-systemet måste du själv avsluta anslutningen genom kontakta oss via vårt kontaktformulär.
Kom ihåg att ange kundnummer och eventuellt fakturanummer om du har någon obetald faktura i ditt mail när du skriver att du vill avsluta anslutningen till ID06.
Har ni fått en faktura som avser kostnader för kort så skall den kostnaden betalas in då vi fakturerar för de kort som är aktiva i systemet och inte avslutade av er.