Hur kan vi hjälpa dig?
I vår FAQ hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Här finns också information om alla våra tjänster och produkter.
Hittar du inte vad du söker? Kontakta oss
Vanliga frågor och svar
-
Var beställer jag ID06-kort?
Här hittar du information om hur du beställer ID06-korten.
-
Jag är inloggad, men var beställer jag kort?
Man kan inte beställa kort i inloggat läge i ID06 Portalen.
Du gör det lättast genom id06.se och klicka dig vidare på ”beställ kort”.
-
Hur ser jag information om mina tidigare kort?
För att se företagets kort så behöver företagets administratör först logga in i ID06 Portalen.
Klicka därefter på företagsnamnet uppe i högra hörnet på sidan.
Gå därefter till ”Administrera ID06 kort” för att se era kort.
Vill ni exempelvis avsluta kort så är det bara att söka upp korten ni vill avsluta, trycka på personens namn och sedan på ”Åtgärd”. Då får ni möjlighet att avsluta dem.
Önskar ni få fram Kortnummer eller MiFare nummer får ni kontakta er tidigare kortleverantör.
-
Hur ser jag om kort ska förnyas?
För att se företagets kort så behöver företagets administratör först logga in i ID06 Portalen.
Klicka därefter på företagsnamnet uppe i högra hörnet på sidan.
Gå därefter till ”Administrera ID06 kort” för att se era kort.
-
Jag har en anställd som tidigare skannat pass men nu har BankID och svenskt personnummer, hur gör jag nu?
När man beställer kort så ska man beställa med den nationaliteten man har medborgarskap i.
Ett svenskt personnummer och BankID innebär inte automatiskt att man fått medborgarskap.
I dessa fall lägger man kortordern med nationalitet man har medborgarskap i och sedan får individen gå till ett skanningskontor (om denne inte gjort det tidigare) och identifiera sig.
I fall där man gör kortordern med medborgarskap Sverige och personen godkänner kortet med BankID så kan man vid en arbetsplatskontroll bli avvisad från arbetsplatsen.
Vårt system har ingen möjlighet att urskilja vem som har medborgarskap och inte när man loggar in med BankID och därför är det lätt att det kan bli fel eftersom möjligheten fortfarande finns att använda sig av BankID.
-
Vad kostar ett ID06-kort och att vara ansluten till ID06?
Ni hittar kostnaderna för ID06 kort och ID06 Anslutning här.
-
Kan jag föra över information eller förnya mitt kort som jag beställt av tidigare kortleverantör?
Nej, informationen från tidigare kortleverantörer kommer inte in i den nya orderportalen.
-
Jag har blivit inbjuden att hantera tjänsterna, men får upp att mitt personnummer redan finns registrerat?
Kommer det upp att ”det här personnumret finns redan” så betyder det att ni har ett konto i ID06 Portalen, men som är kopplad till en annan mailadress.
Då kan ni byta mailadress på ert personliga konto. Gå först till ID06 Portalen.
Logga sedan in med BankID. Klicka på ert namn i det övre högra hörnet.
Välj sedan ”användarinformation” och där kan ni byta mailadress.
-
Jag fastnar i ”varukorgen” och kommer inte vidare?
För att komma vidare i varukorgen måste ni fullfölja stegen som anges på vänster sida.
Under tillbehör till vänster måste ni aktivt välja bort eller välja tillbehör.
Sen klicka på den blåa knappen ”Fortsätt”.
Sedan går ni igenom stegen och bekräftar sedan beställningen.
-
Jag kan inte logga in, jag får en ”vit ruta” eller BankID startar inte?
Det är vanligt att man får en vit ruta/BankID startar inte när man försöker logga in på vår hemsida via en mobiltelefon.
Vi rekommenderar att man gör det via en annan enhet, exempelvis dator, surfplatta eller en annan mobiltelefon så man kan välja BankID på annan enhet.
-
Efter 12e augusti: Blir det någon prisförändring?
ID06-kort kommer kosta 280 kr, då ingår tillverkningskostnad och årsavgiften för första året. Frakt tillkommer.
Det innebär samtidigt att extra avgifter som utgår idag försvinner. -
Efter 12e augusti: Kommer våra kort fortsätta fungera?
Alla ID06-kort som är aktiva idag kommer fortsatt att vara det. Inga fungerande ID06-kort ska bytas ut.
Läs mer här.
-
Efter 12e augusti: Varifrån kommer fakturorna framöver?
Fakturorna skickas från ID06 AB i stället för den ID06 Kortpartner som du tidigare använt.
-
Efter 12e augusti: Behöver vi som företag göra något för att förbereda oss inför detta?
Nej, det enda ni som företag behöver tänka på är att från 12 augusti 2024 vid beställning av ID06-kort så ska ni göra det via ID06.se.
-
Behörighet att ladda ner fakturor
Med behörigheten företagsadministratör kan rollen “fakturaadministratör” tilldelas sig själv. Ge också den behörigheten till den på ert bolag som hanterar fakturor.
Följ stegen nedan för att lägga upp rollen fakturaadministratör.1. Logga in på ditt konto i ID06-portalen.
2. Klicka på företagsnamnet och välj användarhantering i rullgardinsmenyn.
3. Klicka på den person som ska ha tillgång till fakturainformation. Har personen ingen användare ännu så tryck på Lägg till användare och fyll i personens e-postadress.
4. Markera därefter kryssrutan Fakturaadministratör och klicka på spara.
5. Ett mejl från ID06 har nu skickats till e-postadressen till den som har tilldelats behörigheten.
6. Klicka på Till tjänsten och logga in/skapa konto.
7. Valet Fakturor har nu dykt upp i rullgardinsmenyn.
8. Klicka på Fakturor i rullgardinsmenyn och välj vilken faktura ni vill ladda ner.
Vid fliken fakturor ser du en sammanställning över fakturorna som visar:
- Fakturanummer
- Fakturadatum och förfallodatum
- Status för fakturan
- Belopp och kvarstående belopp
- Möjlighet till att hämta PDF-faktura
- Fakturaspecifikationen kopplat till den specifika fakturan
-
Varför fungerar inte mitt nya kort på arbetsplatsen?
Du kan alltid kontrollera om kortet är aktivt på ID06 kortkontroll här.
Är kortet ej aktivt så kan ni logga in och aktivera det här.
Vi rekommenderar att ni gör detta via en dator, då det är vanligt att man får felmeddelande när man gör det via mobil eller surfplatta.
Om kortet är aktivt så ta kontakt med applikationsleverantören, företaget som personalliggaren kommer ifrån.
Om de inte finner några fel behöver kortbeställaren i företaget ta kontakt med oss.
-
Hur avslutar/ inaktiverar jag ett ID06-kort?
För att avsluta ett ID06-kort:
- En kortadministratör behöver logga in på företagskontot i ID06-systemet.
- Tryck därefter på företagsnamnet uppe i menyn till höger på sidan.
- Välj ”Administrera ID06-kort”.
- Nu ska ni kunna se samtliga ID06-kort. Välj rätt kortinnehavare för att sedan välja ”Åtgärd” där ni får möjlighet att avsluta eller inaktivera ID06-kortet.
Ett ”Avslutat” ID06-kort går inte att återaktivera och det är ej möjligt att få återbetalning på ett avslutat ID06-kort.
Ett ”Inaktiverat” ID06-kort som inte används för tillfället, går att enkelt återaktivera igen. Ett ”Inaktiverat” ID06-kort har samma kostnad som ett aktivt (80 kr/st per år).
-
Har ni fått en faktura från ID06?
ID06 ansvarar för ID06-systemet och alla anslutna företag och organisationer betalar en årsavgift samt en kortavgift till ID06. (Startavgift för ett ID06-kort är 280 kr/st).
-
Vem ska beställa mitt kort?
Arbetsgivaren på ditt företag är ansvarig för att beställa de anställdas ID06-kort.
-
Hur ändrar jag fakturasätt i ID06 Portalen?
Du som har administratörsrollen till ert företagskonto kan ändra fakturasätt.
Du kan antingen välja e-faktura eller faktura via e-post (bifogad PDF). Väljer du e-faktura krävs ett äkta GLN-nummer enligt standard. Väljer du istället faktura via e-post måste rätt angiven e-postadress anges, förslagsvis en som inte ändras över tid eller är knuten till en specifik individs e-postadress. Exempelvis faktura@företagsnamn.se.
Följ stegen enligt nedan.
1. Logga först in i ID06 Portalen
2. Välj ert företagsnamn i övre högra hörnet
3. Välj till sist faktureringsinformation
-
Hur kan jag ändra mina uppgifter på mitt ID06-konto?
- Logga in på https://portal.id06.se
- Klicka på ditt namn uppe till höger och välj Användarinformation
- Ändra telefonnr, epostadress och/eller lösenord
Om du har bytt namn behöver systemet ha en ny validering. Det kan ske genom att du loggar in med BankID när det är uppdaterat eller genom ny id-skanning.
-
Hur lång leveranstid är det för ett kort?
Inom 5 arbetsdagar (i Sverige) från det att kortinnehavaren har godkänt kortet.
Kontakta oss
Hittar du inte svaret på din fråga? Självklart kan du vända dig till oss för hjälp. Du kan alltid skicka ett meddelande till oss så svarar vi så snabbt vi kan.
ID06 Portalen
För dig som är ansluten till ID06 finns det mer information i Portalen relaterat till ert konto. Där hittar du även ert fakturaunderlag i Fakturawebben.