Hur kan vi hjälpa dig?

ID06 Kort

  • Efter 12e augusti: Kommer våra kort fortsätta fungera?

    Alla ID06-kort som är aktiva idag kommer fortsatt att vara det. Inga fungerande ID06-kort ska bytas ut.

    Läs mer här.

  • Efter 12e augusti: Varifrån kommer fakturorna framöver?

    Fakturorna skickas från ID06 AB i stället för den ID06 Kortpartner som du tidigare använt.

  • Jag är inloggad, men var beställer jag kort?

    Man kan inte beställa kort i inloggat läge i ID06 Portalen.

    Du gör det lättast genom id06.se och klicka dig vidare på ”beställ kort”.

  • Hur ser jag information om mina tidigare kort?

    För att se företagets kort så behöver företagets administratör först logga in i ID06 Portalen.

    Klicka därefter på företagsnamnet uppe i högra hörnet på sidan.

    Gå därefter till ”Administrera ID06 kort” för att se era kort.

    Vill ni exempelvis avsluta kort så är det bara att söka upp korten ni vill avsluta, trycka på personens namn och sedan på ”Åtgärd”. Då får ni möjlighet att avsluta dem.

    Önskar ni få fram Kortnummer eller MiFare nummer får ni kontakta er tidigare kortleverantör.

  • Hur ser jag om kort ska förnyas?

    För att se företagets kort så behöver företagets administratör först logga in i ID06 Portalen.

    Klicka därefter på företagsnamnet uppe i högra hörnet på sidan.

    Gå därefter till ”Administrera ID06 kort” för att se era kort.

  • Jag har en anställd som tidigare skannat pass men nu har BankID och svenskt personnummer, hur gör jag nu?

    När man beställer kort så ska man beställa med den nationaliteten man har medborgarskap i.

    Ett svenskt personnummer och BankID innebär inte automatiskt att man fått medborgarskap.

    I dessa fall lägger man kortordern med nationalitet man har medborgarskap i och sedan får individen gå till ett skanningskontor (om denne inte gjort det tidigare) och identifiera sig.

    I fall där man gör kortordern med medborgarskap Sverige och personen godkänner kortet med BankID så kan man vid en arbetsplatskontroll bli avvisad från arbetsplatsen.

    Vårt system har ingen möjlighet att urskilja vem som har medborgarskap och inte när man loggar in med BankID och därför är det lätt att det kan bli fel eftersom möjligheten fortfarande finns att använda sig av BankID.

  • Kan jag föra över information eller förnya mitt kort som jag beställt av tidigare kortleverantör?

    Nej, informationen från tidigare kortleverantörer kommer inte in i den nya orderportalen.

  • Jag fastnar i ”varukorgen” och kommer inte vidare?

    För att komma vidare i varukorgen måste ni fullfölja stegen som anges på vänster sida.

    Under tillbehör till vänster måste ni aktivt välja bort eller välja tillbehör.

    Sen klicka på den blåa knappen ”Fortsätt”.

    Sedan går ni igenom stegen och bekräftar sedan beställningen.

  • Varför kan vi inte längre lägga till organisation eller certifikat på ID06-kortet?

    Fram till den 12 augusti 2024 har det varit möjligt att lägga till extra information på ID06-kortet i ett fritt fält längst ner på kortet. I detta fält har man kunnat trycka organisationslogotyper, certifikatslogotyper eller liknande.

    Men eftersom det inte går att på ett säkert och effektivt sätt kontrollera om ett företag fortfarande tillhör en organisation eller har ett certifikat under kortets giltighetstid, har ID06 beslutat att ta bort detta fält. Detta beslut är också för att undvika risken att felaktig information trycks på kortet, vilket kan leda till bedrägerier och påverka förtroendet för ID06-systemet och varumärket negativt.

  • Jag vill visa att mitt företags anställda tillhör ett företag som har ett specifikt certifikat eller motsvarande, hur gör jag?

    Se till att er ID06 ackrediterad utbildningspartner lägger in denna information i ID06 Kompetensdatabas för de anställda som har ett ID06-kort.

  • Varför fungerar inte mitt nya kort på arbetsplatsen?

    Du kan alltid kontrollera om kortet är aktivt på ID06 kortkontroll här.

    Är kortet ej aktivt så kan ni logga in och aktivera det här.

    Vi rekommenderar att ni gör detta via en dator, då det är vanligt att man får felmeddelande när man gör det via mobil eller surfplatta.

    Om kortet är aktivt så ta kontakt med applikationsleverantören, företaget som personalliggaren kommer ifrån.

    Om de inte finner några fel behöver kortbeställaren i företaget ta kontakt med oss.

     

  • Behöver egenföretagare ID06-kort?

    Om en egenföretagare kommer att befinna sig på en ID06-ansluten arbetsplats så behöver även de ha ID06-kort.

  • Hur kan jag ändra mina uppgifter på mitt ID06-konto?
    1. Logga in på https://portal.id06.se
    2. Klicka på ditt namn uppe till höger och välj Användarinformation
    3. Ändra telefonnr, epostadress och/eller lösenord

    Om du har bytt namn behöver systemet ha en ny validering. Det kan ske genom att du loggar in med BankID när det är uppdaterat eller genom ny id-skanning.

  • Hur ändrar jag mailadressen?
    Om du råkade skriva fel e-postadress när du registrerade ditt konto i Portalen så kan du gå in och ändra den.
    Om du har råkat skriva en felaktig e-postadress och därmed inte kan bekräfta den så kommer du att få en möjlighet att ändra denna när du loggar in med BankID. Efter inloggning kommer du att få en uppmaning att bekräfta din e-post men det finns även en länk för att kunna redigera din personliga information. Där kan du skriva in den rätta e-postadressen. Efter bytet kommer du att få e-post med en ny bekräftelselänk.
    Om du har bekräftat din e-postadress men vill ändra den så kommer du åt din personliga information genom att logga in i Portalen och klicka på ditt namn i övre högra hörnet.

Beställa kort

  • Vem ska jag vända mig till om jag har frågor angående kortbeställningar?

    Om du har andra frågor relaterat till den nya hanteringen av ID06-kort, så kan du mejla din fråga till oss. Övriga frågor om ID06-kort hittar du som vanligt i vår FAQ.

  • Jag är inloggad, men var beställer jag kort?

    Man kan inte beställa kort i inloggat läge i ID06 Portalen.

    Du gör det lättast genom id06.se och klicka dig vidare på ”beställ kort”.

  • Kan jag föra över information eller förnya mitt kort som jag beställt av tidigare kortleverantör?

    Nej, informationen från tidigare kortleverantörer kommer inte in i den nya orderportalen.

  • Jag fastnar i ”varukorgen” och kommer inte vidare?

    För att komma vidare i varukorgen måste ni fullfölja stegen som anges på vänster sida.

    Under tillbehör till vänster måste ni aktivt välja bort eller välja tillbehör.

    Sen klicka på den blåa knappen ”Fortsätt”.

    Sedan går ni igenom stegen och bekräftar sedan beställningen.

  • Vad kostar ett ID06-kort och att vara ansluten till ID06?

    Ni hittar kostnaderna för ID06 kort och ID06 Anslutning här.

  • Hur ska ett foto vara för att bli godkänt?

    Fotografiet som ska användas till ID06-kort ska vara av god kvalitet. För detta ska följande anvisningar följas:

    • Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
    • Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
    • Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
    • Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillerna. Reflektioner får inte synas.
    • Individen får inte ha mörka eller färgade glasögon.
    • Individen får inte ha någon huvudbonad eller liknande. Religiösa bonader är godkända men hela ansiktet ska tydligt synas.
    • Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus utan skuggor.
    • Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
    • Både svartvita foton och färgfoton är godkända.
    • Ska var taget mot vit/ljus neutral bakgrund
    • Ansiktet ska uppta minst 70 % av fotot
  • Får ett företag beställa ID06-kort till vem som helst?

    Nej, företag får endast beställa ID06-kort till personer som har en anställning i deras företag och som företaget då följaktligen till Skatteverket betalar löneskatt och erfordrade arbetsgivaravgifter för.

  • Vem ska beställa mitt kort?

    Arbetsgivaren på ditt företag är ansvarig för att beställa de anställdas ID06-kort.

  • Hur lång leveranstid är det för ett kort?

    Inom 5 arbetsdagar (i Sverige) från det att kortinnehavaren har godkänt kortet.

  • Var beställer jag ID06-kort?

    Här hittar du information om hur du beställer ID06-korten.

Godkänna kort

  • Varför fungerar inte BankID för ungdomar?

    BankID för ungdomar har ibland spärr för olika tjänster, det är dock enkelt att öppna upp ett BankID även för annan användning och är något förälder till ungdomarna kan göra via sin bank.
    Om man inte vill tillåta detta gäller skanning av pass (eller nationellt ID).

  • Varför går min ID skanning/validering inte igenom fastän jag har en kortbeställning inlagd?

    När du gör en kortbeställning ska du använda de personuppgifter som finns på det Pass/Nationella ID som ska användas för att ID valideringen med skanner ska fungera.

  • Jag får inte mailet för att bekräfta epostadress

    Om inte mailet kommer fram så börja med att titta i skräppostmappen. Har det inte fastnat där och har möjlighet så prova att byta mailadress i Portalen.

    Fungerar inte ovanstående så kontakta oss.

  • Namnet på kortbeställning matchar inte med dina personuppgifter

    När du skapar ditt konto hos ID06 så hämtas dina personuppgifter elektroniskt från ditt BankID eller ditt Pass beroende på hur du har valt att verifiera ditt konto. När beställningen av ditt kort görs så måste alla personuppgifter i beställningen stämma överens med hur dina personuppgifter ser ut i ditt BankID/Pass.

  • Jag kan inte logga in med BankID på telefonen

    På vissa telefoner är det problem att logga in med i Portalen med BankID.

    Ibland kan det bero på vilken webbläsare man väljer i telefonen, och då går det att pröva en annan, men för de flesta så rekommenderar vi att använda dator istället.

  • Hur godkänner jag mitt kort om jag inte har BankID?

    Om du inte har BankID så finns två alternativ:

    • Skanna ditt pass eller ID-kort – Gå till vår karta med skanningsstationer här för att läsa mer. Där finns även en lista med vilka id-handlingar som vi godkänner.
    • Vi godkänner även ett antal andra elektroniska ID via Dokobit:
      • Country Type of eID
        Sweden BankID
        Denmark NEM ID
        Estonia Mobil-ID / Smart-ID / National ID cards
        Latvia Smart-ID / National ID cards
        Lithuania Mobil-ID / Smart-ID / National ID cards
  • Hur aktiverar jag mitt ID06 kort?

    För att aktivera ditt kort så klicka på länken här och  logga in på det personliga kontot.
    Har du skapat det personliga kontot med eID så aktiverar du kortet genom att identifiera dig med eID.
    Har du skapat det personliga kontot genom passkanning så identifierar du dig med sms-kod som genereras när du loggar in.

Avsluta kort/Inaktivera kort

  • Hur avslutar/ inaktiverar jag ett ID06-kort?

    För att avsluta ett ID06-kort:

    1. En kortadministratör behöver logga in på företagskontot i ID06-systemet.
    2. Tryck därefter på företagsnamnet uppe i menyn till höger på sidan.
    3. Välj ”Administrera ID06-kort”.
    4. Nu ska ni kunna se samtliga ID06-kort. Välj rätt kortinnehavare för att sedan välja ”Åtgärd” där ni får möjlighet att avsluta eller inaktivera ID06-kortet.

    Ett ”Avslutat” ID06-kort går inte att återaktivera och det är ej möjligt att få återbetalning på ett avslutat ID06-kort.

    Ett ”Inaktiverat” ID06-kort som inte används för tillfället, går att enkelt återaktivera igen. Ett ”Inaktiverat” ID06-kort har samma kostnad som ett aktivt (80 kr/st per år).

  • Jag har tappat mitt ID06-kort. Vad gör jag?

    Kontakta din ID06-administratör på ditt företag och be att kortet spärras och att ett nytt beställs.

Övriga kortfrågor

  • Jag har en anställd som tidigare skannat pass men nu har BankID och svenskt personnummer, hur gör jag nu?

    När man beställer kort så ska man beställa med den nationaliteten man har medborgarskap i.

    Ett svenskt personnummer och BankID innebär inte automatiskt att man fått medborgarskap.

    I dessa fall lägger man kortordern med nationalitet man har medborgarskap i och sedan får individen gå till ett skanningskontor (om denne inte gjort det tidigare) och identifiera sig.

    I fall där man gör kortordern med medborgarskap Sverige och personen godkänner kortet med BankID så kan man vid en arbetsplatskontroll bli avvisad från arbetsplatsen.

    Vårt system har ingen möjlighet att urskilja vem som har medborgarskap och inte när man loggar in med BankID och därför är det lätt att det kan bli fel eftersom möjligheten fortfarande finns att använda sig av BankID.

  • Kan vi addera teknik på ID06-kort som stödjer Mifare?

    ID06 accepterar inte att teknik i syfte att stödja Mifare, klistras på ett ID06-kort eller monteras med ett direkt samband till ett ID06-kort, som på exempelvis en korthållare. Informationen på ID06-kortet är lasergraverat, vilket är en av flera säkerhetsdetaljer inom ett ID06-kort. Ett ID06-kort som på något sätt är förändrat, är att betrakta som ogiltigt.

    ID06 godkänner dock att EM chip sätts på korthållare då detta inte stör ID06-kortets funktion. ID06 rekommenderar att företag som idag har EM-läsare eller Mifare-läsare använder ID06-kortets UID som går att läsa via Mifare-läsare.

  • Jag vill visa att mitt företag är medlem i en specifik medlemsorganisation och visa detta som tryckt information på ID06-kortet?

    I och med att ID06 idag inte över tid och under kortets giltighetstid kan motkontrollera detta på ett enhetligt, säkert och effektivt sätt eller har möjlighet att begränsa ID06-korts giltighet beroende av ändrande förutsättningar avseende medlemskap, kan detta inte tryckas på ID06-kort.

  • Jag vill att mina anställdas utbildningsbevis/behörigheter kan visas upp på arbetsplatsen, hur gör jag?

    Se till att det utbildningsföretag som ni använder är en ID06 ackrediterad utbildningspartner och ställ därefter krav på att utbildningsbeviset/behörigheten läggs upp i ID06 Kompetensdatabas. När man sedan läser ett ID06-kort på arbetsplatsen visas utbildningen/behörigheten upp och detta går sedan även att koppla till inpasseringskontrollen på en arbetsplats för att säkerställa att ingen utan rätt kompetens kommer in på arbetsplatsen enligt de regler som arbetsplatsen satt upp.

  • Jag vill visa att mitt företags anställda tillhör ett företag som har ett specifikt certifikat eller motsvarande, hur gör jag?

    Se till att er ID06 ackrediterad utbildningspartner lägger in denna information i ID06 Kompetensdatabas för de anställda som har ett ID06-kort.

  • Varför kan vi inte längre lägga till organisation eller certifikat på ID06-kortet?

    Fram till den 12 augusti 2024 har det varit möjligt att lägga till extra information på ID06-kortet i ett fritt fält längst ner på kortet. I detta fält har man kunnat trycka organisationslogotyper, certifikatslogotyper eller liknande.

    Men eftersom det inte går att på ett säkert och effektivt sätt kontrollera om ett företag fortfarande tillhör en organisation eller har ett certifikat under kortets giltighetstid, har ID06 beslutat att ta bort detta fält. Detta beslut är också för att undvika risken att felaktig information trycks på kortet, vilket kan leda till bedrägerier och påverka förtroendet för ID06-systemet och varumärket negativt.

  • Hur ser jag om kort ska förnyas?

    För att se företagets kort så behöver företagets administratör först logga in i ID06 Portalen.

    Klicka därefter på företagsnamnet uppe i högra hörnet på sidan.

    Gå därefter till ”Administrera ID06 kort” för att se era kort.

  • Hur ser jag information om mina tidigare kort?

    För att se företagets kort så behöver företagets administratör först logga in i ID06 Portalen.

    Klicka därefter på företagsnamnet uppe i högra hörnet på sidan.

    Gå därefter till ”Administrera ID06 kort” för att se era kort.

    Vill ni exempelvis avsluta kort så är det bara att söka upp korten ni vill avsluta, trycka på personens namn och sedan på ”Åtgärd”. Då får ni möjlighet att avsluta dem.

    Önskar ni få fram Kortnummer eller MiFare nummer får ni kontakta er tidigare kortleverantör.

  • Mitt ID06 kort fungerar inte

    Du kan alltid kontrollera om kortet är aktivt på ID06 kortkontroll här.

    Är kortet ej aktivt så kan ni logga in och aktivera det här.

    Vi rekommenderar att ni gör detta via en dator, då det är vanligt att man får felmeddelande när man gör det via mobil eller surfplatta.

    Om kortet är aktivt så ta kontakt med applikationsleverantören, företaget som personalliggaren kommer ifrån.

    Om de inte finner några fel behöver kortbeställaren i företaget ta kontakt med oss.

  • Vad gör jag om en accessutrustning inte stödjer ID06-kortet?

    Via Partners – ID06 på ID06.se hittar du leverantörer av accessutrustning, vars teknik stödjer ID06-kort och läser av all information på kortet. När det gäller accessutrustning som används utanför ID06-systemet, har det inte skett någon förändring, utan kortet fungerar på samma sätt idag som igår. Läs mer om ID06-kort teknik Tekniken i ID06-kortet – ID06 på ID06.se

  • Vilka applikationer / accesslösningar stödjer ID06-kort?

    Kontakta någon av ID06 ackrediterade leverantörer av utrustning som stödjer ID06 här. Välj en partner som kan leverera säkra lösningar åt dig.

    När det gäller att använda ID06-kort utanför ID06 systemet till exempel för: ett kontor, lunchmatsal eller annat, så fungerar kommande ID06-kort på samma sätt som nuvarande ID06-kort.

     

  • Hur hittar jag min PIN-kod till kortet?

    För att få tag på pinkoden, gör följande steg:

    1. Gå till ID06 Portalen och logga in.
    2. Klicka på ”Mina kort”
    3. Om sidan ber er logga in igen, repetera inloggning.
    4. Klicka på ”Se alla dina nuvarande kort och kortbeställningar”
    5. Klicka på ”ögat” längst ut till höger på raden för ditt kort, så ser du din pinkod.
  • Kan eleven använda sitt elevID06-kort när personen sommarjobbar på mitt företag?

    Nej, elevID06-kortet ska endast användas när personen praktiserar under skoltiden. Ska personen arbeta under lov ska du som arbetsgivare beställa ett ID06-kort till personen.

  • Vad händer när jag avslutar min anställning?

    Då ska ID06-kortet lämnas tillbaka till arbetsgivaren, som avslutar det i ID06-portalen.

  • Var kan jag skanna pass och id-kort?

    Här finns både information om skanning och en lista/karta med våra skanningspartners.

  • Hur vet jag om jag har det nya kortet?

    Man kan bland annat se det på den LOA2-märkningen som finns i det högra översta hörnet på det nya kortet. En annan tydlig skillnad är fotografiet, på det nya ID06-kortet är fotografiet svartvitt medan det på det gamla ID06-kortet är fotografiet i färg.

    Sedan 2020-01-21 är alla aktiva kort enligt den nya standarden. Då avslutades alla som var enligt den gamla standarden.

  • Om det ansökts om SINK för en viss tidsperiod och Skatteverket sen tagit beslut, måste det skickas en ny ansökan om SINK till Skatteverket vid beställning av ett nytt ID06 kort?

    När ansökan om SINK är godkänd av Skatteverket så tilldelas också personen ett samordningsnummer. Det räcker med att ange det samordningsnumret vid beställning av ett nytt ID06 kort.

Emulering av Mifare Classic upphör

  • Kan vi addera teknik på ID06-kort som stödjer Mifare?

    ID06 accepterar inte att teknik i syfte att stödja Mifare, klistras på ett ID06-kort eller monteras med ett direkt samband till ett ID06-kort, som på exempelvis en korthållare. Informationen på ID06-kortet är lasergraverat, vilket är en av flera säkerhetsdetaljer inom ett ID06-kort. Ett ID06-kort som på något sätt är förändrat, är att betrakta som ogiltigt.

    ID06 godkänner dock att EM chip sätts på korthållare då detta inte stör ID06-kortets funktion. ID06 rekommenderar att företag som idag har EM-läsare eller Mifare-läsare använder ID06-kortets UID som går att läsa via Mifare-läsare.

  • Mitt ID06 kort fungerar inte

    Du kan alltid kontrollera om kortet är aktivt på ID06 kortkontroll här.

    Är kortet ej aktivt så kan ni logga in och aktivera det här.

    Vi rekommenderar att ni gör detta via en dator, då det är vanligt att man får felmeddelande när man gör det via mobil eller surfplatta.

    Om kortet är aktivt så ta kontakt med applikationsleverantören, företaget som personalliggaren kommer ifrån.

    Om de inte finner några fel behöver kortbeställaren i företaget ta kontakt med oss.

  • Vad gör jag om en accessutrustning inte stödjer ID06-kortet?

    Via Partners – ID06 på ID06.se hittar du leverantörer av accessutrustning, vars teknik stödjer ID06-kort och läser av all information på kortet. När det gäller accessutrustning som används utanför ID06-systemet, har det inte skett någon förändring, utan kortet fungerar på samma sätt idag som igår. Läs mer om ID06-kort teknik Tekniken i ID06-kortet – ID06 på ID06.se

  • Vilka applikationer / accesslösningar stödjer ID06-kort?

    Kontakta någon av ID06 ackrediterade leverantörer av utrustning som stödjer ID06 här. Välj en partner som kan leverera säkra lösningar åt dig.

    När det gäller att använda ID06-kort utanför ID06 systemet till exempel för: ett kontor, lunchmatsal eller annat, så fungerar kommande ID06-kort på samma sätt som nuvarande ID06-kort.